Ovocie kresťanského koučingu pre klientov

7. január 2019

Prinášame vám článok PaedDr. Evy Královej, Ph.D. Veríme, že prispeje k poodhaleniu tajomstva, ktorým kresťanský koučing pre mnohých z nás stále je.

Kresťanský koučing

Zakladateľ kresťanského koučingu, Christopher McCluskey (G. R. Collins, 2009) verí, že kresťanský koučing je: „(...) spôsob, ako pomôcť ľuďom nájsť Božiu víziu pre ich život a naučiť sa podľa nej žiť“. Boh je ústredný bod v živote kresťanov, preto túto skutočnosť kresťanský kouč rešpektuje. (Marián Kubeš, 2016) verí, že nasledovanie Krista je najdôležitejšou hodnotou, z ktorej vychádza kresťanský koučing. Preto úlohou kresťanského kouča je pomôcť klientovi vydať sa na cestu Božej vízie alebo po nej lepšie kráčať.

Kim Averyová definuje kľúčový postoj kresťanských koučov takto: „Moja budúcnosť je Boží plán pre môj život. Nie je to plán, ktorý si sformulujem a rozvíjam výlučne ja, ale plán, ktorý objavujem cez celý rad užitočných cvičení a procesov“. Kresťanský kouč teda nedáva klientom odpovede. Je na každom z nás, ako v spolupráci s Božím plánom, zavádzame dobro do svojho života. Prieskumom som zhrnula čo tento postoj kouča priniesol 15 klientom počas kresťanského koučovacieho rozhovoru.   

Počas koučovacieho rozhovoru sa kouč pozorným načúvaním a kladením silných otázok v pravý čas snaží vytvárať atmosféru:

- dôvery (rešpektuje etické štandardy Medzinárodnej federácie koučov – ICF a Medzinárodnej siete kresťanských koučov – CCNI),
- úcty
- a hlbokého záujmu o klienta. 

 

Prieskum – benefity kresťanského koučovacieho rozhovoru pre klientov
     Cieľom nášho prieskumu bolo: Zistiť, čo získa klient počas kresťanského koučovacieho rozhovoru.
Vzorka prieskumu: Na otázku nám odpovedalo 15 klientov z Trenčína a okolia:
-          3 muži a 10 žien
-          vek od 25 do 70 rokov, 8 v rozpätí od 40-49 rokov,
-          10 boli praktizujúci katolíci a 5 nepraktizujúci kresťania.
Prieskum sme realizovali v priebehu mesiacov január a február 2018.
Správnosť výsledkovprieskumu bola zabezpečená priamym kontaktom s realitou použitím autentických výrokov koučov a koučovaných.
Dôveryhodosť prieskumu podporuje možnosť kontrolovať postup autorky a dátový materiál, ktorý je spracovaný vo forme prepisu mailovej komunikácie do transkriptov a následne kategorizovaný (Králová, E., Vilnius, 2018).

Výsledky
Z odpovedí 15 klientov som získala 7 kategórií a 37 subkategórií. Výsledky naznačujú, že koučovacia pozícia počas koučovacieho rozhovoru priniesla klientom:

  1. ZMENU PERSPEKTÍVY (benefit pre 9 z 15 klientov), ktorá im umožňuje uvidieť realitu inak; zmenu videnia sveta z čierno-bieleho sveta na farebný; uschopňuje ich konkrétne pomenovať všeobecné; meniť svoje uvažovania a nachádzať iné veci ako bežne.
  2. SCHOPNOSŤ ĽAHŠIE SA ROZHODNÚŤ (benefit pre 8 z 15 klientov): samostatne nachádzať odpovede, nadhľad, potenciál na riešenie svojich ťažkostí a pomenúvať veci.
  3. SEBAUVEDOMOVANIE (benefit pre 6 z 15 klientov), kedy ponorením sa do svojej hĺbky zažívajú dôveru v seba, uvedomujú si svoju hodnotu a vnútorné pocity.
  4. ZODPOVEDNOSŤ (benefit pre 5 z 15 klientov), vďaka ktorej si uvedomujú, že riadia svoj život a sú zaň zodpovední, učia sa dôverovať sebe a druhým a aktívne pristupovať k riešeniu cieľa, ktorý si stanovili.
  5. OBNOVA STARÉHO JA tak ako ma stvoril Boh (benefit pre 3 z 15 klientov). Klienti získali istotu, že dokážu prekonať veci, zažili pocit dôležitosti, dôvery a slobody.
  6. UZNANIE (benefit pre 3 z 15 klientov) ich práce a výsledky, sú pozitívne prekvapení.
  7. RADOSŤ (benefit pre 3 z 15 klientov) zo života a zodpovednosti a dobrý pocit, že sa za nich kouč modlí.

Záver prieskumu
      Keď je kouč počas rozhovoru plne prítomný pre klienta, kladie mu silné otázky, podporuje ho a neradí mu, môže sa u klienta objaviť „aha moment“, ktorý je považovaný za rozhodujúci v koučovacom rozhovore. Chad Hall a Linda Miller (2007) tvrdia, že dôsledkom „aha momentu“ je väčšia odhodlanosť klienta zobrať svoje rozhodnutie ako záväzok, väčšia tvorivosť, novátorstvo a sebadôvera. Podľa nich sa klient začne meniť z reaktívneho na proaktívneho, dôveruje si, že dokáže konať po novom; a posúva sa z neužitočných postojov a vnímania do konania zameraného na činy.
     Výsledky naznačujú, že ak klienti pochopia potrebu zmeniť sa, rozhodnú sa tak na základe vlastného hlbokého uvedomenia a preberú zodpovednosť za realizáciu svojej zmeny. Tento pohľad na človeka má korene v kresťanskom ponímaní premeny starého človeka na nového.

 

Odkazy:

Collins G. R. 2009. Christian Coaching: Helping Others Turn Potential into Reality, People Helper´s International, Inc., 2nd edition.

Králová E. 2018. Význam koučovacej pozície kresťanského kouča pre kouča a klienta, Chapter 1: Health – dispersed motifs. Theory and research. In Health an interdisciplinary study. Vilnius: Mykolas Romeris University Lithuania, s. 143-182, ISBN 978-9955-19-917-5.

Kubeš M. 2016. Kresťanský kouč. Základy koučingu pre dobrovoľníkov v pomáhajúcich profesiách, Poradenské centrum pre rodiny Family garden, Bratislava.

Prehľad mesiaca

Najnovšie články

Medzinárodný deň rodiny

15. máj 2020

V týchto dňoch si pripomíname Medzinárodný deň rodiny. Centrum pre rodinu Trenčín sa pri tejto príležitosti prihlásilo k výzve Fóra kresťanských inštitúcii a obrátili sme sa spoločne 50 organizácii na najvyšších štátnych predstaviteľov aby, sa rešpektovala nedeľa ako deň patriaci rodine. Naša spoločná žiadosť smeruje k presadeniu voľnej nedele pre čo najviac rodín, aby ľudia, ktorých práca počas nedele nie je nevyhnutná, nemuseli pracovať.

CPR Trenčín história budovy

1. máj 2020

Dom, v ktorom sídli Centrum pre rodinu Trenčín si už niečo pamätá. Prinášame vám zaujímavý pohľad do jeho histórie.

Linky pomoci počas pandémie

23. apríl 2020

Prežívame zvláštne obdobie, ktoré každého z nás chtiac, nechtiac nejakým spôsobom ovplyvňuje.

Pandemický život v manželstve

22. apríl 2020

Zaznamenali ste v týchto týždňoch, ako hlasno žuje váš manžel? Alebo že manželkine ukladanie potravín do chladničky je úplne nelogické? Alebo že jeho či jej spotreba toaletného papiera alebo sladkostí je pozoruhodne vysoká? Alebo že varenie či celodenná starostlivosť o deti nie je jeho či jej silnou stránkou? 

Ako ďalej?

6. apríl 2020

V Centre pre rodinu sme mali na tohtoročnú jarnú a letnú sezónu veľké plány. Epidémia koronavírusu nám ich však riadne zoškrtala.

Archív článkov

0940 785 275 info@cprtrencin.sk Farská 12, 911 01 Trenčín facebook.com/cprtrencin
© 2015-2020 Centrum pre rodinu Trenčín Všetky práva vyhradené.
Tvorba web stránok - Ján Ďuriga